Det umayyadiske kalifat, 65-132 H/685-750 AD
Indskrift & design
Indskrift & design
Forside
Midterfelt
la ilah illa / allah wahdahu / la sharik lahu
“der er ingen gud uden Gud, Han alene, Han har ingen ligemænd”.
Omskrift
muhammad rasul allah arsalahu bi’l-huda wa din al-haqq li-yuzhirahu ‘ala al-din kullihi
”Gud er den, der sendte sin udsending Muhammad med retledningen og den sande religion for at lade den sejre over al anden religion”.
(sura 9, Omvendelse (al-Tawba), en del af vers 33)
Bagside
Midterfelt
allah ahad allah / al-samad lam yalid / wa lam yulad
“Han er Gud, én, Gud, Den Evige. Han har ikke avlet, og Han er ikke avlet”.
(sura 112, Den rene tro (al-Ikhlas), del af vers 1-3)
Omskrift
bism allah duriba hadha’l-dinar fi sana thaman wa sab’in
“i Guds navn denne dinar blev præget i året otte og halvfjerds”.
Historisk note
Historisk note
I 77 H (696 AD) tog ‘Abd al-Malik det endelige skridt til at fjerne alle spor af figurative elementer fra de arabiske mønter og introducerede sin nye, rent epigrafiske reform gulddinar, som var den første helt islamiske mønt.
Den var udelukkende af religiøst tilsnit, idet den kun indeholdt ordene fra trosbekendelsen (kalima), citater fra den hellige Koran, møntværdien og året for prægningen. Således viet til at tjene Gud blev hver enkelt mønt en troens budbringer, når den blev cirkuleret.
Da mønten blev indført, beordrede ‘Abd al-Malik, at den skulle bruges i alle muslimske byer, og at hvis nogen, der ejede byzantinske eller arabisk-byzantinske guldmønter, undlod at aflevere dem til møntstedet til omprægning, ville vedkommende blive straffet med døden.
På disse tidlige dinarer stod ingen møntsted angivet, men man mener, at de alle blev præget i Damaskus, den umayyadiske hovedstad.
Denne mønt skulle blive den prototype, som de fleste, senere islamiske mønter var baseret på, og den havde en stærk indflydelse på efterfølgende møntdesign i århundreder derefter.