Miniature. ”En ridende fyrste på falkejagt”
Deccan, Golconda?; 1680-1700
Bladet: 29,9 × 19,8 cm
Skønt malet i perioden lige omkring det tidspunkt, hvor Golconda, som den sidste af de selvstændige Deccan-stater måtte overgive sig til stormogulen Aurangzeb i 1687, så er miniaturen stadig præget af al den pragt og farveintensitet, som kendetegner det tidligere maleri fra dette område.
Helt i forgrunden ses to flygtende sjakaler og forskellige fugle ved et vandløb omgivet af smukke blomster. Den pragtfuldt skildrede fyrste er præget af den formelle portrætkunst fra mogulernes Delhi, der på det tidspunkt også var slået igennem i Deccan, men tekstilernes farvepragt mod hingstens forfinede, lyseblå kolorit røber malerens sydlige herkomst. Mens gruppen glidende bevæger sig fra venstre mod højre standses den et sekund på grund af den orangeklædte pages overraskende øjenkontakt med beskueren.
Mellemgrunden er domineret af de mærkeligt udformede klippeforma tioner, man både ser i området selv og i dets malerkunst. Her ses forskelligt vildt samt en løve og en okse, der næsten er gået i ét med klipperne. I den fjerne baggrund, bag en diminutiv by, marcherer hæren med heste, elefanter og kameler, vejende faner, felttegn, pauker og trompeter. Som om dette ikke var nok, bliver mændene sekunderet af to engle med henholdsvis sværd og trompet.
Hvem kunstneren og den elegante fyrste er, står for øjeblikket hen i det uvisse, men maleriets fascinerende detaljerigdom og høje kvalitet er uomtvistelig.
Inv. nr. 13/2015
Publiceret i:
George Michell, Catherine Lampert og Tristram Holland (red.): In the image of man: the Indian perception of the Universe through 2000 years of painting and sculpture, Hayward Gallery, London 1982, s, 78 og s. 155, kat.nr. 214;
Mark Zebrowski: Deccani painting, London 1983, s. 212-214, fig. 183, s. 229, tav. xxi;
Mark Zebrowski: “Painting” i George Michell (red.): Islamic heritage of the Deccan, Bombay 1986, s. 106, tav. 16;
George Michell og Mark Zebrowski: Architecture and art of the Deccan Sultanates, Cambridge 1999, s. 213-216, tav. 9;
Sotheby’s, London, 6/10-2015, lot 46;
Salam Kaoukji: Precious Indian weapons and other princely accoutrements, London 2017, s. 477;
Prahlad Bubbar (red.): Immaculate conception: desire and the creative impulse 300BC-1930, 5th October - 22th November 2017, Prahlad Bubbar, London 2017, s. 50;
Kjeld von Folsach, Joachim Meyer: Menneskefiguren i islamisk kunst: folk, fyrster og hellige mænd, Davids Samling, København 2017, kat.nr. 46;
John Seyller, Jagdish Mittal: Deccani paintings, drawings, and manuscripts in the Jagdish and Kamla Mittal Museum of Indian Art, Hyderabad 2018, fig. 18, s. 163-164;