Det umayyadiske kalifat, 65-132 H/685-750 AD
Indskrift & design
Indskrift & design
Forside
Midterfelt
SOMNium Creator
“Gud, Altings Skaber”.
Omskrift
Med uret fra kl. 12: DSETRNSDSMGNSDSOID
[DeuS ETeRNuS DeuS MaGNuS DeuS OmnIum Deus]
“Gud, den Evige, Gud den Almægtige, Gud den Alvidende”.
Bagside
Midterfelt
En søjle på en base af 3 trin, øverst en globe.
Omskrift
Med uret fra kl. 12:
INNDINMSRCSLFERINAFRC
[IN Nomine DomINi MiSeRiCordis SoLidus FERitus IN AFRiCa]
“I den nådige Guds navn, denne solidus blev slået i Afrika”.
Historisk note
Historisk note
Ligesom de arabisk-sasanidiske mønter fortsat prægedes i øst – med ændringer for at vise et islamisk tilsnit – så kopierede de tidligste, islamiske mønter i Nordafrika dem, der blev præget af byzantinerne i Karthago, både mht. vægt og udseende.
Globen, der måske symboliserer Guds enhed, på toppen af en søjle på tre trin er den islamiske overtagelse af det byzantinske kors på trin.
Mens denne semissis (halve solidus) er en velkendt arabisk-romersk type, er en indskrift præcis magen til ikke fundet.
Mønternes indskrift er på latin, men inskriptionerne er på mange måder forskellig fra de arabiske, som er fundet på samtidige mønter i øst. Dette kunne vise Musa ibn Nusayrs uafhængige holdning over for kalifatet.
Han var udnævnt af kaliffen ‘Abd al-Malik til at indsamle kharaj (skat) i Basra, men da han blev beskyldt for bedrageri, søgte han tilflugt hos kaliffens bror, ‘Abd al-‘Aziz ibn Marwan, i Egypten. Denne hjalp ham med at betale den bøde, han var blevet idømt, og gav ham derefter en guvernørpost i Ifriqiya, hvor Musa skiftede kurs.
Det lykkedes ham med sin hær at konsolidere erobringen af Nordafrika og indføre islamisk styre i Spanien fra Zaragoza til Navarra, og han vendte tilbage til Afrika med et enormt bytte, denne gang indsamlet mere på mere konventionel vis.