De hamdanidiske herskere i al-Jazira og Nordsyrien, 293-394 H/905-1004 AD
Indskrift & design
Indskrift & design
Forside
Midterfelt
la ilah illa / allah wahdahu / la sharik lahu / sayf al-dawla / abu’l-hasan
“der er ingen gud uden Gud, Han alene, Han har ingen ligemænd, Sayf al-Dawla Abu’l-Hasan”.
Indre omskrift
bism allah duriba hadha’l-dinar bi-halab sana arba‘ wa thalathin wa thalathmi’a
“i Guds navn denne dinar blev præget i Aleppo i året fire og tredive og tre hundrede”.
Ydre omskrift
lillah al-amr min qabl wa min ba’d wa yawma‘idhin yafrahu al-mu’minin bi-nasr allah
”Afgørelsen tilkommer Gud, førhen og fremover. På den dag vil de troende fryde sig over Guds hjælp”.
(sura 30, Byzantinerne (al-Rum) del af vers 4 og 5)
Bagside
Midterfelt
lillah / muhammad rasul allah / salla allah ’alayhi wa ‘alihi / al-mustakfi billah / nasir al-dawla / abu muhammad / ibriz
”for Gud, Muhammad er Guds sendebud, må Guds velsignelse være med ham og hans ledsagere, al-Mustakfi billah, Nasir al-Dawla Abu Muhammad, rent metal”.
Omskrift
muhammad rasul allah arsalahu bi’l-huda wa din al-haqq li-yuzhirahu ‘ala al-din kullihi wa law kariha al-mushrikun
”Gud er den, der sendte sin udsending Muhammad med retledningen og den sande religion for at lade den sejre over al anden religion, selvom de, der sætter andre ved Guds side, hader det”.
(sura 9, Omvendelse (al-Tawba), vers 33)
Historisk note
Historisk note
Hamdaniden Abu Muhammad al-Hasan, amir i Mosul, blev amir al-umara’ i Baghdad i 330 H (942 AD) med ærestitlen_ Nasir al-Dawla_ (Statens Forsvarer).
Fire måneder senere blev hans broder, Abu’l-Hasan ‘Ali, også nævnt på mønterne med sin ærestitel Sayf al-Dawla (Statens Sværd). Hovedtruslen mod, hvad der var tilbage af abbasidernes magt, kom fra buyiderne i Iran, mens truslen mod hamdaniderne kom fra ikhshididerne, hvis dynasti gik forud for det fatimiske kalifat i Egypten.
For at forsvare deres landområder gav Nasir al-Dawla finansiel og militær hjælp til Sayf al-Dawla og sendte ham til Aleppo, som han for en kort periode erobrede fra ikhshididerne for anden gang i 334 H, det år i hvilket denne mønt blev præget.
Efter at han havde slået sig ned i Aleppo i 336 (947), blev Sayf al-Dawla højt respekteret som idealet på en arabisk ridder, ædelmodig i nederlaget og beslutsom i sin jihad (hellig krig) mod byzantinerne, som han var i kamp med 40 gange.
Han var en oplyst poet og filolog, som holdt et strålende hof, hvor alle emner blev diskuteret – religiøse, sproglige, historiske, filosofiske, astronomiske, astrologiske og litterære – og der blev ofte afholdt konkurrencer i digtning. Den store poet Abu’l-Tayyib al-Mutanabbi var blandt hans omgangskreds, og denne holdt endda selv et sekundært hof for mindre betydelige poeter. Skønt Sayf al-Dawla var hersker i Aleppo, er hans mønt stadig abbasidisk i sit indhold, med hans navn på forsiden samt kaliffen al-Mustakfis og Nasir al-Dawlas navne på bagsiden. Der står også ordet ibriz, som betyder “rent metal”, måske for at forsikre Aleppos befolkning om, at de ikke behøvede være nervøse for den reelle værdi af mønterne, som var præget af deres nye hersker.


